Mitja Okorn: “Ko ti gre slabo, se moraš smejati.”

Prihodnji teden prihaja v naše kinematografe film, ki ima potencial, da postane božična klasika. Nekoliko neobičajno je, da to ni ameriški, britanski ali slovenski film, ampak poljski, še bolj pa to, da ga je posnel slovenski režiser Mitja Okorn. Pisma sv. Nikolaju so božična romantična komedija v najboljšem pomenu te zguljene fraze, a kako tolikokrat videne klišeje narediti spet zanimive? To Mitja Okorn očitno dobro ve, zato smo mu pripravili seznam romantičnih in božičnih filmov in njihovih motivov ter ga povprašali, kako se je z njimi spoprijel pri ustvarjanju svojega drugega filma.

 

Za uvod

 

“Božični film ne obstaja. Ne moreš ustvariti filma o božiču, ampak mora govoriti o medčloveških odnosih, ljubezni, sovraštvu, odtujenosti, samostojnosti. Božič je samo čas, v katerem se vse skupaj dogaja. In zato je naš film, tako kot 99 odstotkov vseh filmov, film o ljubezni. Za zgled nismo vzeli božičnih filmov, ampak filme o medčloveških odnosih in tiste, ki imajo strukturo z več zgodbami. Gledali smo Pravzaprav ljubezen, Trk, Magnolijo. Potem so producenti hoteli posneti Pravzaprav ljubezen, jaz pa Magnolijo, ker sem vedel, da ne more biti dobre romantične komedije brez žalostnih trenutkov, brez drame. Nastalo je nekaj vmes in hkrati veliko več, ker film nosi v sebi tudi veliko nostalgičnih vzhodnoevropskih elementov, ki mu dodajo globino. Poleg tega nisem videl veliko filmov, a ne zato, ker sem ignorantski, temveč zato, ker sem pri ustvarjanju rad naiven. Ustvarjalci, ki jemljejo scene iz drugih filmov, so tisti, ki nimajo dobrega scenarija, ampak si morajo vizualne ideje sposojati iz drugih filmov. Vse v filmu v bistvu že obstaja, pomembno je, da mu daš svoj pečat.”

Pravzaprav ljubezen (Love Actually), 2003

“Pravzaprav ljubezen je bil velik navdih zaradi strukture. V tem filmu je neverjetno inteligentno speljanih osem zgodb, pri čemer je najtežje začeti film, ker moraš predstaviti vse glavne junake, kar pa hitro povzroči zmedo. Zato sem bil pogosto tudi v navezavi z Duncanom Kentworthyjem, producentom filma Pravzaprav ljubezen, on mi je precej svetoval, ampak na koncu smo se morali znajti sami.”

Love Actually

Smrtonosno orožje (Lethal Weapon), 1987

“Najprej sem povsem pozabil na ta film in na sceno s komičnim poskusom samomora. Ampak to je ena od stvari, zaradi katere sem se navdušil nad scenarijem: sredi veselega božičnega razpoloženja se na strehi pojavi nekdo in skuša narediti samomor. V prvi različici scenarija se je izkazalo, da tip sploh ne poskuša narediti samomora, ampak popravlja anteno. To se mi je zdelo nemogoče prikazati, predvsem pa se to ne bi dotaknilo glavnega junaka, zato sem jih prepričal, da vključimo poskus samomora. Zakaj je v takem filmu to še posebej pomembno prikazati na komičen način? V dramatični komediji mora biti vsaka  resna stvar tudi smešna. Najprej zato, ker se ne dogaja nam, potem pa zato, ker s časom postane smešno tudi tistemu, ki se mu to zgodi. Tudi sam gledam na stvari tako; vse resne stvari v mojem življenju imajo v sebi nekaj komedije. Ko ti gre v življenju slabo, se moraš smejati.”

Filmi Audrey Hepburn

“Želeli smo, da bi bila  glavna junakinja Doris čim bolj podobna Audrey Hepburn. Ne njej osebno, ampak da bi bila videti, kot da bi živela v teh starih kultnih romantičnih komedijah iz tridesetih in štiridesetih. To, da kliče na radio in se pritožuje, da nima ljubezni, je hitro lahko videti patetično, razen če je  junakinja prikazana kot ultra romantična. In na trenutke je ta igralka, Roma, tudi zares izžarevala Audrey.”

Sam doma (Home Alone), 1990

“Ta film nam je bil v navdih z enega vidika. Čisto vsako leto je na sporedu po televizijah po vsem svetu. No, zdaj Kevinu ne bo več treba biti samemu doma, saj bo lahko gledal naš film (smeh). To je bil naš cilj, narediti takšen hit za naslednjih 20 let.”

Home Alone

Gremlini (Gremlins), 1984

“Fraza ‘Ne jih hraniti po polnoči!’ se pojavi tudi v mojem filmu, to je res, a tega doslej nisem opazil. Eden od scenaristov zna vse filme na pamet in v svoje delo meče citate, ampak to pogosto spregledam. Pri svojem delu se kot režiser osredotočim na čustva, za to pa ne potrebuješ drugih filmov, temveč moraš biti psiholog.”

Gremlins

Počitnice (The Holiday), 2006

“Film smo si z vso tehnično ekipo zelo podrobno ogledali, predvsem scenografijo in pa zato, da smo videli, kakšen NE sme biti umeten sneg. Tako kot tudi v filmu Dnevnik Bridget Jones. Predvsem ker nam vreme ni bilo naklonjeno, saj v Varšavi od januarja do marca skoraj ni bilo snega – potem pa je zapadel maja – tako da smo potrebovali veliko umetnega snega.”

The Holiday

Pokvarjeni božiček (Bad Santa), 2003

“To je bil edini ‘božični’ film, ki sem si ga ogledal med snemanjem, pa še to samo zato, ker mi je nekdo rekel, da je eden izmed likov zelo podoben temu Božičku. Imel je prav.”

Bad Santa

Valentinovo (Valentine’s Day), 2010

“Ta film je narejen prav matematično. Čustveno gledalcu ne pusti nič, saj je očitno, da so zgodbo in odnose med liki naredili računalniki in ne ljudje.”

Valentine's Day

Za zaključek

 

“Pri romantičnih komedijah tako ali tako veš, kako se vse konča, pomembna je pot, kako do tega prideš. Podobno si v šoli veliko bolj vesel dobre ocene, če si se zanjo zelo trudil, kakor če ti je bila podarjena.”

 

Prvič objavljeno v Vikendu decembra 2011.

Leave A Comment